Antrosios kartos išmanieji tachografai (G2V2) taps privalomi jau kitą savaitę, rugpjūčio 21 dieną, – iš pradžių visose naujai įregistruotose, o ilgainiui visose tarptautinį vežimą vykdančiose transporto priemonėse.
Pagrindinės tachografų keitimo priežastys – Mobilumo paketo nuostatos dėl socialinių taisyklių laikymosi kontrolės efektyvumo, sparti naujų technologijų plėtra ir poreikis skaitmeninti ekonomiką. Europos Komisija aiškina, kad įdiegus naujuosius prietaisus transporto sektorius sudarys vienodas sąlygas tarptautinio kelių transporto įmonėms, nes bendrovės, pažeidžiančios su vairuotojų darbo laiku susijusias taisykles, kuria nesąžiningą konkurencinį pranašumą.
Svarbus naujųjų tachografų įvedimo aspektas yra tas, kad prievolė juos pakeisti tenka vežėjams. Gamintojų teigimu, dabartinių tachografų nebus galima atnaujinti, o tik fiziškai pakeisti. Tai, be kita ko, lemia nauji reikalavimai dėl vietos nustatymo signalo arba privalomos „Bluetooth“ sąsajos intelektinėms transporto sistemoms, dėl kurių būtina keisti techninę įrangą. Deja, vien pakeisti patį tachografą nepakanka – būtina pakeisti ir judesio jutiklį, nes juos galima kalibruoti tik su vienu tachografu.
Taip pat svarbu nepamiršti, kad tachografo keitimas – kelias valandas trunkantis darbas. Dėl ilgo keitimo laiko verta apsvarstyti, kokios transporto priemonės dalyvaus tarptautiniame vežime 2025-aisiais, ir atitinkamai suplanuoti keitimą, geriausiai visiems 2024 m. Galiausiai nuo 2025 m. rugpjūčio tarptautiniais maršrutais važinės tik transporto priemonės su antrosios kartos išmaniaisiais tachografais.
Dėmesio! Skaitmeninis tachografas (G1) skiriasi nuo išmaniojo tachografo (G2). Jie atrodo beveik identiški, o pagrindinis skirtumas yra vietos registravimas išmaniajame tachografe (G2), kuris nuo 2019 m. birželio montuojamas naujose transporto priemonėse.
Tachografų keitimas suskirstytas etapais:
- Nuo 2023 m. rugpjūčio 21 d. antrosios kartos išmanieji tachografai (G2V2) bus privalomai montuojami visose naujose pirmą kartą registruojamose sunkiasvorėse transporto priemonėse.
- Iki 2024 m. gruodžio 31 d. seniausius tachografus, t. y. analoginius ir skaitmeninius (G1), privaloma pakeisti išmaniosiomis (G2) pirmosios (diegiamos nuo 2019 m. birželio) arba antrosios (diegiamos nuo 2023 m. rugpjūčio 21 d.) versijos tachografais. Keisti tachografus reikia tik tose transporto priemonėse, kurios dalyvauja tarptautiniame krovinių vežime.
- Iki 2025 m. rugpjūčio 19 d. turi būti pakeisti visi tarptautinio transporto priemonėse naudojami tachografai. Nuo tada sunkvežimiuose turės būti įrengti tik nauji antrosios versijos tachografai.
- Nuo 2026 m. birželio 1 d. išmanieji tachografai bus privalomi transporto priemonėms, kurių didžiausia leidžiamoji masė nuo 2,5 t (tarptautiniame transporte).
Dėmesio! Jei vežėjas vykdo mišrų vežimą (šalies ir tarptautiniais maršrutais), užuot keitęs tachografus, jis gali imtis transporto priemonių rotacijos, kad turinčios senesnius tachografus būtų naudojamos tik vietiniams, o naujus – tarptautiniams maršrutams.
Tachografai mikroautobusuose
Nuo 2026 m. liepos 1 d. tachografai bus privalomi mikroautobusuose (furgonuose), kurių didžiausia leidžiamoji masė nuo 2,5 iki 3,5 t. Šių transporto priemonių vairuotojams bus taikomos tokios pat darbo laiko taisyklės ir su tuo susijusi kontrolė kaip sunkiasvorių vairuotojams.
Dėmesio! Atkreipkite dėmesį, kad ne visuose mikroautobusuose reikės įrengti tachografus. Keitimas netaikomas šalies transportui, keleiviniam transportui (įskaitant tarptautinį vežimą) ir tarptautiniam vežimui savo sąskaita. Tachografai keistini tik šiandien licencijų reikalaujančiuose tam vežimui mikroautobusais, kuriam šiandien reikia licencijų.
Mikroautobusams taikomos taisyklės pateikiamos Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2020/1055, kuriuo keičiami reglamentai (EB) Nr. 1071/2009, (EB) Nr. 1072/2009 ir (ES) Nr. 1024/2012, siekiant juos suderinti su pokyčiais kelių transporto sektoriuje.
Atsižvelgiant į Mobilumo paketo nuostatas, svarbus klausimas yra privataus ir komercinio transporto mikroautobusais atskyrimas. Komercinio vežimo apibrėžtis gana aiški – tai keleivių ar krovinių vežimas už užmokestį vykdant ekonominę veiklą.
Daugiau abejonių kelia vežimo savo sąskaita ir vežimo nekomerciniais tikslais atskyrimas. Remiantis Lietuvos transporto saugos administracijos informacija, vežimas savo sąskaita vykdomas tada, kai „vežamas krovinys yra įmonės nuosavybė, reiso tikslas yra krovinio vežimas savo reikmėms į įmonę ar iš jos, krovinį vežančias transporto priemones vairuoja įmonės įdarbintas personalas, vežimas yra tik pagalbinė įmonės veikla“.
Vežimas nekomerciniais tikslais apibrėžiamas Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 561/2006 nuostatose: „vežimas keliais, išskyrus vežimą samdos pagrindais ar už atlygį arba savo sąskaita, už kurį transporto priemonės vairuotojas arba kiti asmenys negauna tiesioginio ar netiesioginio atlygio ir tiesioginių ar netiesioginių pajamų ir kuris nėra susijęs su profesine ar komercine veikla“.
Teisės aktai dėl privalomo antrosios kartos skaitmeninių tachografų naudojimo susiję su darbo laiko apskaitos pakeitimais. Tai reiškia, kad nuo 2026 m. vairuotojams, dirbantiems krovinių vežimo mikroautobusais sektoriuje, bus taikomi vairavimo ir poilsio laiko standartai, nustatyti reglamente (EB) Nr. 561/2006. Už apskaitos klaidas gresia griežtos šalies ir užsienio kontrolės institucijų sankcijos.
Pereinamojo laikotarpio tachografai
Tikimasi, kad antrosios versijos (G2V2) išmanieji tachografai bus vieni iš pirmųjų plačiai paplitusių prietaisų, kuriuose bus pritaikyta GNSS buvimo vietų autentiškumo nustatymo technologija, naudojanti GALILEO teikiamą OSNMA paslaugą, siekiant apsaugoti vietos nustatymo signalą nuo trukdžių ir sukčiavimo.
Deja, ši technologija dar neparengta, darbai turėtų užtrukti iki šių metų pabaigos, todėl jau balsuota dėl atitinkamų pereinamojo laikotarpio teisės aktų, kuriais panaikinama prievolė naudoti OSNMA technologiją pirmuosiuose nuo šių metų rugpjūčio įrengtuose tachografuose bent iki 2024 m. gegužės pabaigos.
Vežėjų ir vairuotojų požiūriu, iš esmės niekas nesikeičia – tachografai bus keičiami pagal anksčiau pateiktą grafiką, bus galima naudotis visomis praktikoje veikiančiomis tachografų funkcijomis.
Pereinamojo laikotarpio tachografuose buvimo vietos nustatymo signalas neturės papildomų saugumo funkcijų, tačiau planuojama, kad jį bus galima atnaujinti, kai bus parengta OSNMA technologija. Svarbu tai, kad nėra prievolės atnaujinti šiuos tachografus, – vežėjas pats nuspręs, ar tai padaryti.
Naujos antrosios kartos išmaniųjų tachografų funkcijos
Antrosios kartos išmaniuosiuose tachografuose bus daug naujų ir sunkvežimių vairuotojams bei vežėjams naudingų funkcijų.
Automatinis sienos kirtimas
Ši funkcija užtikrins, kad ES šalių sienos kirtimas tachografuose bus registruojamas automatiškai, vairuotojams to daryti jau nebereikės. Verslininkams tai reiškia, kad sienos tachografuose bus žymimos tiksliau, todėl bus lengviau tvarkyti vairuotojų darbo laiko apskaitą.
Pakrovimo ir iškrovimo registravimas kartu su buvimo vieta
Tachografų meniu pasirodys funkcija, leidžianti į tachografo ir vairuotojo kortelės atmintį įrašyti pakrovimo, iškrovimo ir vienalaikio pakrovimo bei iškrovimo operacijas. Šią funkciją vairuotojui teks įjungti rankiniu būdu.
Asmenų ir krovinių vežimo tipas
Kalibravimo metu tachografas galės fiksuoti transporto rūšį ir atskirs keleivių ir krovinių vežimą.
GNSS signalo autentiškumo nustatymas per OSNMA GALILEO
Buvimo vietos signalo apsaugos funkcija, kurios nebus pereinamojo laikotarpio tachografuose.
Integruota „Bluetooth“ sąsaja ryšiui su išorinėmis programomis palaikyti
Programėlių ir prietaisų gamintojai galės gauti informaciją iš tachografo per „Bluetooth“ realiuoju laiku. Bus prieinami duomenys, pavyzdžiui, apie dabartinę vairuotojo padėtį arba veiklą (vairavimas / kitas darbas ir pan.). Taip pat bus galima atlikti rankinius įrašus nuotoliniu būdu, tarkime, naudojant planšetinį kompiuterį. Dalis asmens duomenų taps prieinami tik vairuotojui sutikus.
Išplėsta tachografo ir vairuotojo kortelės atmintis
Išplėsta atmintis reikalinga tam, kad būtų galima sutalpinti daugiau duomenų, susijusių su pastarųjų 56 dienų patikrinimu.
Taip pat bus sukurtos naujos kartos tachografų kortelės, tačiau jos bus keičiamos taip, kaip ir ankstesniais metais. Naujosios kortelės bus išduodamos po privalomo tachografų įrengimo naujose transporto priemonėse datos. Jos bus suderinamos su senaisiais tachografais ir atvirkščiai. Daugiau duomenų transporto inspektoriai galės nuskaityti nuotoliniu būdu.
Tachografų tikrinimas nuotoliniu būdu
Nuotolinis tachografo duomenų atsisiuntimas, kurį atlieka transporto inspektoriai, jau tampa įprastu reiškiniu visoje Europos Sąjungoje. Inspekcijos tarnybos iš dabartinių išmaniųjų tachografų gali nuskaityti 19 parametrų, pagal kuriuos daugiausia galima spręsti apie manipuliacijas.